Narkotyki w re┼╝yserii Oskara Sadowskiego na Placu Defilad 10 czerwca 2017, godz. 21:30

MIEJSCA SIEDZ─äCE BILETOWANE. NA MIEJSCA STOJ─äCE WST─śP WOLNY.

ÔÇŹ

AUTOR Stanisław Ignacy Witkiewicz

RE┼╗YSERIA Oskar Sadowski

ADAPTACJA i DRAMATURGIA Marcin Cecko

SCENOGRAFIA Anna Met 

KOSTIUMY Marta Kuliga 

REŻYSERIA ŚWIATŁA Aleksander Prowaliński

MUZYKA Tomasz Mreńca

WIDEO Hanna Maci─ůg / Adrien Cognac

ÔÇŹ

OBSADA Tomasz Nosinski, Natalia Rybicka, Andrzej Szeremeta, Robert Wasiewicz, Ewelina ┼╗ak, Rozalia Mierzicka (go┼Ťcinnie), Marta Zi─Öba (go┼Ťcinnie)

ÔÇŹ

INSPICJENTKA Olga Karoń

ASYSTENT RE┼╗YSERA Maciek Omylak

KIEROWNIK PRODUKCJI Justyna Pankiewicz

ASYSTENT PRODUKCJI Małgorzata Cichal

ÔÇŹ

Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych.

ÔÇŹ

ÔÇ×Duchow─ů przygod─Ö nale┼╝y rozwa┼╝a─ç bez zwi─ůzku z rozkosz─ů, gdy┼╝ kusi ona w┼éa┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç wy┼╝sz─ů i subtelniej rozwini─Öt─ů. W gruncie rzeczy wszelka rozkosz ma charakter duchowy; tam znajduje si─Ö niewyczerpalne ┼║r├│d┼éo, organizuj─ůce jako ┼╝─ůdza, kt├│rej nic nie zaspokoiÔÇŁ.

Ernst J├╝nger

ÔÇŹ

Narkotyki Witkacego to pozycja przewrotna. Publicystyka pisana przez kontrowersyjnego artyst─Ö w okresie, kiedy czu┼é si─Ö odrzucony, nierozumiany przez krytyk─Ö oraz czytelnik├│w mia┼éa prowokowa─ç publiczno┼Ť─ç, oczy┼Ťci─ç pisarza z niepochlebnych opinii i ukaza─ç Witkacego w nowej roli ÔÇô artysty zaanga┼╝owanego. Zaanga┼╝owanego w sprawy doczesne, w przekazywanie konkretnego do┼Ťwiadczenia i wiedzy, pouczaj─ůcego ÔÇô nie tylko dlaczego nie za┼╝ywa─ç substancji odurzaj─ůcych, ale, w Appendixie, jak goli─ç si─Ö czy leczy─ç hemoroidy ÔÇô oraz wskazuj─ůcego remedia, jak w do┼é─ůczonych do tomu Niemytych duszach, na paskudne psychiczne i duchowe przywary pobratymc├│w. Oto wi─Öc literacka hybryda: poradnik i kompendium, zjadliwa krytyka spo┼éeczna obfituj─ůca w w─ůtki autobiograficzne, pr├│ba opisania spo┼éecznego tabu z zawartym wewn─ůtrz programem naprawczym i mini-wyk┼éadem parapsychologicznym.

Te gesty pisarza wskazuj─ů nam kierunek teatralnych poszukiwa┼ä. Krajobraz u┼╝ywek i narkotyk├│w zmieni┼é si─Ö znacz─ůco. Cho─ç g┼é├│wne substancje bywaj─ů takie same, to wyst─Öpuje obok nich ca┼ée mn├│stwo nowych ┼Ťrodk├│w. Od legalnych farmaceutyk├│w reguluj─ůcych nastr├│j, po dopalacze i narkotyki eksperymentalne, kt├│re jeszcze nie zd─ů┼╝y┼éy znale┼║─ç si─Ö na li┼Ťcie zakazanych substancji. Tabu z nimi zwi─ůzane wymaga innej optyki, by o┼Ťwietli─ç zau┼éki spo┼éecznej hipokryzji, kt├│ra uznaje, ┼╝e skoro sprawa jest regulowana prawnie, to problemu praktycznie nie ma. Tym czasem nasza praca, gospodarka, my┼Ťli, emocje tworzone s─ů przez nap─Ödzane tein─ů, kofein─ů, cukrem, tytoniem i alkoholem m├│zgi, a kto wie, czy nie jeszcze czym┼Ť znacznie bardziej wyginaj─ůcym karty umys┼éowych klaser├│w. Tak, dyskusja o tym, jak traktujemy ┼Ťrodki odurzaj─ůce, to dyskusja o stanie ┼Ťwiadomo┼Ťci spo┼éecze┼ästwa, dojrza┼éo┼Ťci jego struktur oraz o tym, czym s─ů dla nas relacje z w┼éasn─ů Tajemnic─ů Istnienia oraz Tajemnic─ů Innego. Korzystaj─ůc z tekst├│w dramatycznych Witkacego, jego list├│w i publicystyki, przygl─ůdamy si─Ö jak figura skandalisty i eksperymentatora mo┼╝e dzi┼Ť wype┼éni─ç zadany jej przez autora cel: na nowo, na w┼éasnych warunkach nawi─ůza─ç dialog ze spo┼éecze┼ästwem, rozbi─ç przezroczyste gabloty hipokryzji, do┼Ťwiadczy─ç innych sposob├│w odczuwania, zajrze─ç w delikatn─ů tkank─Ö naszych relacji, tych relacji, kt├│re by┼éy obsesj─ů Witkiewicza, relacji z rodzicami, kochankami, grupami spo┼éecznymi, ze sztuk─ů i polityk─ů.

Do┼é─ůcz do wydarzenia